Dárečky s potiskem | Dárečkyodsrdce.cz

R - U

Pojem začíná písmeny R, S, T nebo U

Retuš

Pod retuší (retušováním) se v polygrafii rozumí vizuální oprava chyb nebo jiný podobný zásah do obsahu obrázku, fotografie, kresby nebo podobné grafické předlohy, či už v materiální (zřídkavější) nebo digitální formě.

V rámci retuše se dají odstranit ať už drobné chyby (často kosmetické a podobné vady krásy tváře či postav), nebo i vykonat zásadní změny obsahu jako ostranění postavy nebo jiného objektu z fotografie a pod. V rámci retuše se při digitalizaci starších fotografií často odstraňují i škrábance, nebo různé šmouhy a fleky.

Speciálním případem umělecké retuše je i záměrná deformace objektů na obrázku nebo jejich vlastností s cílem dosáhnutí zajímavého efektu. 

RGB (barevný model)

RGB je základní a nejrozšířenější model přozpůsobený vlastnostem lidského oka, tedy vnímání barev.  

Jedná se o model aditivní (míchání zdrojového světla) a je založen na poznatku, že jakékoliv viditelné světlo se dá vytvořit smícháním třech základních barev ve vhodném poměru (intenzitě). Za základní barvu je možné považovat takovou barvu, kterou není možno získat smícháním zbývajících dvou barev. V praxi se na tento účel používají barvy červená (Red), zelená (Green) a modrá (Blue).

Smícháním uvedených třech složek je možné vytvořit jakoukoliv barvu vititelného spektra, přičemž platí, že při smíchání v poměru 1:1:1 a plné intenzitě zdroje vznikne světlo bílé a naopak, nulová intenzita zdroje vytváří světlo "černé" (tedy žádné).

Model RGB je dobře používatelný při aktivním zobrazení (tedy se používá aktivní zdroj jednotlivých barev), například monitor (TV obrazovka atd.), které obsahují přímo prvky vyzařující světlo R-G-B a změnou intenzity jejich jasu a po jejich smíchání vznikají lidským okem vnímané jednotlivé barvy.

Základním problémem při tisku ale je, že převod mezi soustavou RGB a CMYK (používanou na tisk) není v praxi ideální a bezztrátový, ne všechny (hlavně okrajové "zářivé") barvy dokážeme přenést do modelu CMYK. Zatímco obrázek v RGB modelu na obrazovce monitoru vypadá krásně, po vytisknutí (a nuceném převodu do CMYK modelu) už nemusí přesně zodpovídat originálu.

Je proto důležité mít stále na paměti, že při tisku na plotrech, atramentových či laserových tiskárnách dokážeme pracovat pouze s CMYK modelem a podklady je vhodné rovnou připravovat v tomto barevném modelu. Při zpracování sice dokážeme zkonvertovat RGB podklady do CMYK-u potřebného na výrobu, konverze však nemusí na 100% zachovat původní odstíny.

Slim-fit

Jako "slim-fit" se označují střihy oblečení více kopírující tělesné křivky a tak lépe zvýrazňující postavu. Zatímco klasické "regular" střihy jsou volnější, splývavější (tedy vhodné i pro plnoštíhlé postavy). "Slim-fit" střihy jsou při zachování základní velikosti (např. výška postavy) těsnější a vhodné spíše pro štíhlejší postavu.

Softshell

Jako "softshell" se označuje voděodolná textílie s dobrou ochrannou proti větru (profouknutí), ale současně i s dobrou paropropustností (tedy například schopností zabránit navlhnutí oděvu v důsledku pocení při fyzické námaze). Používá se hlavně na výrobu outdoorového oblečení.

SPZ

SPZ je zkratka pojmu "Státní poznávací značka", původně se tak označovaly tabulky s policií přiděleným evidenčním číslem pro motorová vozidla. Později byl v legislativě pojem SPZ nahrazen pojmem EČV ("evidenční číslo vozidla"), takže dnes již policie vydává tabulky s EČV.

Označení SPZ však používáme nadále pro označení tabulek v dizajnu oficiálních tabulek s EČV, které však můžou obsahovat libovolný text, grafiku či jinou informaci. Oblíbené jsou tabulky se jméneme řidiče, označení "Novomanželé", "Jubilant" nebo s jiným vtipným nápisem.

Tyto tabulky se však nesmí ve smyslu platné legislativy používat namísto oficiálních tabulek s EČV a nesmí s nimi být na motorovém vozidle zaměnitelné.

Streč

Jako strečové se označují textílie se zvýšenou roztažností a pružností způsobenou určitým podílem elatických vláken nebo jiných přísad. Strečové materiály jsou vhodné hlavně na výrobu volnočasových, sportovních či pracovních oděvů, spodního prádla, ponožek atp..

Sublimační tisk

Sublimační tisk je nepřímý tisk přenosem barviva z předlohy přímo na textilní vlákno (případně jiné médium) působením tepla a tlaku. Při sublimaci se barva dostává přímo na povrch vláka a vniká do jeho vnitřku, proto je takový potisk trvácný a odolný při běžném používání, ale i při praní. Sublimační tisk se vyznačuje kromě toho dobrou barevnou věrností a výraznými (až zářivými) barvavami. Potisknutý materiál by měl obsahovat alespoň 50% podíl polyesteru.

Kromě textílií se sublimací dá potisknout i sklo, keramika či plasty. Podmínkou však je, že potisknuté předměty musí být na tuto technologii připraveny již z výroby - ja na nich nanesena tenká průhledná vrstva, do které barva pronikne a fixuje se v ní.

Požadovaný motiv se nejdříve na speciální tiskárně vytiskne na přenosovou folii a následně se tepelným lisem, za přesně definovaných podmínek (teplota, tlak, čas) přenese do textilního vlákna nebo jiné absorpční vrstvy.

Unisex

Unisex obvykle označuje vlastnosti produktu nezávisle od pohlaví, v podmíkách FaxCopy obvykle v souvislosti s ozančením střihu triček a jiných oděvních součastí.

Nabízená trička či mikiny jsou zpravidla k dispozici v dámských nebo pánských střihových mutacích, tedy přizpůsobené postavám a proporcím jednotlivých pohlaví. Některé, hlavně levnější druhy triček, ale mají jednotný "unisex" střih.

Úplet

Úpletový materiál je textílie vyrobená propletením jedné nebo více nití do smyček (oček). Oblečení vyrobené z úpletového materiálu je obvykle elastické a vzdušné, hodí se na každodenní nošení.